Élet képek

Hajónapló

Egy hét, 20m2, barátok, kalandok. Mi lesz a folytatás...?

day 3 - sport

2010.06.28. 18:07 | Azirafael | Szólj hozzá!

Már vártam ennek a napnak a történetét. Röhej, de vártam. Pedig milyen szarul indult…

Silba, 6:00 Hajnal, mindenki alszik. Gyakorlatilag elvesztettem a jobb lábam, lemondok róla. A szemerkélő eső és a hajnali 10°C ellenére flipflop mellett döntök, az nem izgatja a sarkamon a vízhólyagot.
Furcsa fapallókon kimászok a marinából, élet sehol. Egy két halászladik távolodik halkan. Körbesétálom a falucskát. Még a kutyák sem ugatnak. Mire visszaérek a kikötőbe, kinyit az étterem. Kérek egy kávét, nézem a tévét, időjárás-jelentés horvát nyelven. A fránya felhőcskék meg nyilacskák beszélnek a világ összes nyelvén, jugo esővel. Remek. Tulaj nézi a jachtot, meg a fancsali képemet, összerak egy kedves ajánlatot helyben sütött croissant csomagra. Megdumáljuk, kifizetem, bepakolja a sütőt. Jönnek a többiek is, a kávéillat messzire ér. Jól esne egy zuhany, de ez itt nagy luxus. Marad a csöpögő eső.
Megkávézva ballagunk a hajóhoz, ki kell futni. Egy halászladikban idős ember pakolja a hálót, érdeklődve nézzük. Hopp, egy macskacápa! Még egy! Hangot adunk tetszésünknek, mire az öreg hátrafordul és:
-         mi kell, hal?!
Csak így. Magyarul. Megvesszük az egész fogást. Jönnek a kések, indul a cápanyúzás, közben elmeséli, újvidéki magyar családból származott ide, Silbára.

Azzal enged utunkra, hogy vagy kurvagyorsan húzzunk Losinjba, vagy maradjunk a seggünkön. Áron helyesen dönt az indulás mellett. Az öreg halászoknak gyakran van igaza, most sincs másképp!

Kiérünk a védett öbölből, a hullámok tarajosak, és óriásiak. Akkora a szél, hogy lehet kurvagyorsan menni. Na nézzük, Beaoufort 7. Mit is jelent ez? 0 a szélcsend, 12 az orkán, pusztul minden. Ehhez képest ez a közepesnél erősebb szél. 30 csomó környékén fúj a műszer szerint.

Mivel továbbra is negyedszelezünk, a hullámok igencsak dobálják a hajót. Úgy képzeld el, hogy 1 óra- fél kettő irányból jön egy marhanagy hullám. Felemeli a hajó orrát, és eltolja 10 óra irányba. Majd felfut rá a hajótest, és amikor kimegy alóla, a hajó farát tolja meg 8 óra irányba. Ezt kormánnyal folyamatosan korrigálni kell. Közben a hullám teteje és völgye között van kb 5 méter különbség. Ha felállsz a kormányhoz egy laza terpeszben, és folyamatosan figyeled a horizontot, akkor ezeket a változásokat súlypontáthelyezéssel automatikusan kimozgod. Észre sem veszed. Az igazi fun lemenni a kajütbe! Keresem az ásványvizet, kapaszkodva ellen tartok balkézzel, miközben kiszalad a lábam alól a talaj, mint egy liftben, és már bal felé dőlünk és emelkedünk. Nem tud ember ennyire részegnek lenni, hogy ezt reprodukálja szárazföldön. Nagyon komolyan felfordult a gyomrom, de meglett a víz, vágtattam ki a fedélzetre!
Ha összerakod ezt azzal, hogy mindenki bevágott reggelire 2-3 friss, forró croissant-t, képzelheted, milyen állapotban voltak a gyomrok! Nekem semmi bajom sincs. Sőt! Jönnek a parancsok, bereffelni a fockot, mászom kutyába, tekerek. Albát feszíteni, szintén kutyába a kajüt tetejéig, még a nyelveddel is kapaszkodsz, megvan? Nagy terpesz, kitámasztasz, húzol. Albát feszíteni nem nehéz, de szar a hely, a bumm alatt görnyedek.

Reffelés: a vitorlafelület csökkentése. Ki kell engedni a vitorlát a szélből, feltekerni a rúdra (fock roller), majd újra szélbe feszíteni. A vitorlán pöttyök vannak, ameddig tekerd, így lehet teljes, ¾, fél vagy negyed-vitorlázatod.

Alba: A nagyvitorlarudat lefeszítő szerkezet, mellyel egyrészt a nagyvitorla alakja, öblössége szabályozható, másrészt a nagyvitorlarúd nemkívánatos himbálózása akadályozható meg.

Gyuri padon alszik, ráadásul arra dől a hajó, nem tudom, hogy csinálja. Bandi a kormánynál. Andris is kialussza a meleg péksüteményt meg a vihart, Juditnak már minden tagja elzsibbadt, háttal menetiránynak, vigyáz a kicsi álmára az ölében. Átveszem, hadd mozogjon. Beülök a szél és esővédett sarokba, ölemben betakart kisgyerek, hazagondolok. Ebben az ismeretlen kalandtengerben is mindig van valami, ami miatt hiányoznak a szerettek.

Andris felébred, visszaállok melózni. Jacht hozzánk közel, ők minket, mi őket fényképezzük. Ha író lennék, meglennének ahhoz az eszközeim, hogy egy fél könyvet megtöltsek a viharos érzésekkel, az elemek nagyságával. Úgy képzeld el, hogy a mindennapoddal ellentétben most alattad a VÍZ, ami háborog, körülötted a LEVEGŐ, ami szaggat. Akár mekkora is a hajód, mindkét próbát ki kell állnia, és Neked is. Kormány mögött állsz, feladataid vannak, felelősség másokért, na ki a király?! És tudod mit? Baromi jó. Látom, Áron folyamatosan figyel, rendben is van ez, és nem is elégedetlen, ami büszkeséggel tölt el. Kormánnyal folyamatosan korrigálod a hullámokat, óriás buborékban a kompasz, pörög ám keményen, ha figyelmetlen vagy, irány 318°. Szélsebesség 28 csomó. Hajó sebessége 7 csomó. Árboc tetején a széljelző, ki kell állnod a takaróponyva alól, hogy láthasd. A menők a tarkójukról megmondják a szélirányt érzés után. Nekem a seggemen is víz folyik, egész testem veri a szél, talán ha köpnék egyet, meg tudnám állapítani kakas nélkül is az irányt. A vitorla felületén vannak ilyen kis izék, kábé méteres szalagocskák, amik ha vízszintesek, akkor jól van feszítve a vitorla, ha lógnak, akkor korrigálsz. Mindezt egymagad, folyamatosan. Nincs olyan, hogy nincs hullám, vagy szél, nincs időkérés. A hajó negyed szélben ráadásul dől rendesen.

28 csomó. Áron kéri, hogy 30 csomónál reffeljünk. Meg jön, mászás kutyába, fővitorla szinte teljesen betekerve, albát középre feszíti Miki. Fock kiengedve, ¾-re kurtítva. Kinga vállalja, hogy feszíti a shotot. Csörlőzik, mint egy gép. Széllbe állunk megint. Tetőponyvát lekötjük, újra kabrióban megy a jacht. Kinga egy világoskék plüssmaciként síruhában gurul. Érted, én hülye, meg hozom a vasalt inget. Azért a széldzsekim kitart, vizes sem annyira vagyok, hátul a kormánynál nem csap be hullám, a szél megszárít. ~13°C

Gyuri összerakja a horgászcuccot, bedobja Andrissal, valamilyen ólom-úszó trükkel lent tartják a víz alatt a csalit. Repülünk. Gyuri kávét is főz, ez embertelen kitartást igényel, egyrészt, mert billeg a főzőlap, viszont az ember is, ellenkező irányban. És a kajütben kell maradni, amíg lefő. De nagyon finom, nagyon jól esik, hálásak vagyunk érte.

Megvan Losinj. Fel kell menni a feléig, ott lehet befutni az öbölbe. Sokan már a kikötést várják, emberpróbáló az út. Megvan a piros bója, látjuk a zöldet is, és akkor jön a nyakamba a plusz feladat, mélységmérőt figyelni. 40 méterről egy perc alatt mászik le 10 méterre. Látjuk a homokpadot, sötétebb foltok a sziklazátonyok. Ahogy fordulunk, fok ki a szélből, motort indítok. Áron átveszi a kormányt, én meg megyek az orrba, betekerem a fockot. Nézni kell a hajó orrában a mélységet, de beállunk stabil 6 méterre. Ahogy védett helyen vagyunk, eláll a szél. Rögtön vetkőzünk, 20 perc motorozás alatt gyakorlatilag pólóban van mindenki. Hátranézve látom, a nyílt vízen a helyzet változatlan.

Kikötéskor csáklyázom a hátsó feszítőt, nézz oda, kettő is van. Feszítem, bikázom. Áron intézi a kikötést, irány a zuhany. Jó félórát ázom a forró vízben.
Az első alkalom, hogy inget vehetek. Az idő kellemes, felhős, de nem esik. Iszunk egy kis whiskeyt, a kikötést ünneplendő, de én ezt a napot ünneplem. Belül ujjongok, ezért az egy napért már megérte!

Helyi halásztól szerzünk friss fogást, ez már rutinná fog válni. Jó kis halvacsora lesz. A halfejeket elkezdem dobálni, 10 másodperc alatt vagy harminc sirály érkezik. Röptében kapják el a halfejeket.

Vacsi előtt érkezik egy 40 lábas osztrák jacht, mellénk futnak be. Emelem a puffert, segítek, ahol lehet, tartom távol talppal a korlátjukat. Hátul a fickó kezében a merevítő kötelekkel bambul. Kedvesem szólok neki, miközben tartom el a hajójukat, hogy ki kellene feszítenie. Visszaordít, hogy ne mondjam meg neki, mit kell csinálnia! Érted! A jó életbe! Miki röhög, de azért tovább gondoljuk, csak át kellene szórni hozzájuk pár halfejet…
Kicsit sétálunk, esti beszélgetéskor pókerezést mutatjuk Áronnak, de közkívánatra inkább pergősebb römire váltunk. A bor nehéz, el is megyünk aludni.

day 2 - a tanulás

2010.05.19. 15:42 | Azirafael | Szólj hozzá!

Nem húzom tovább, pedig elégedetlen vagyok a tartalommal. Ennyi történt, nem tudom érdekesebbé tenni ezt a napot. Ha ott vagy benne az eseményben, másképp éled meg, hidd el!

Stílusváltás koránkeléssel. Elfutottam a strandig és vissza. Zuhany, jó nap indul!
Visszatérek a Lindához. Reggeli előtt bevásárlunk, Bandi visz autóval. Bor kell, 7 felnőttre számolva veszek egy párat. Meglepetés, van jófajta magyar bor is. Visszatérve látjuk, mehet az átpakolás, miközben a charteres srácok a vitorlát vizsgálják.

Hamar kifutunk, borús az idő. Reggeli tálalva, hajó egyenletesen mozog, jó étvággyal nekilátunk a kolbászos rántottának. Sok mindent tanulok ma, többek között a neveket. Elkezdődik az összezárás, nem lehet és nem is akarom a tiszteletet megvonni bárkitől. Ápropos reggeli, A rövid hajú zömök srác – nevezzük most már nevén; Gyuri – megvillantja tudományát. És igen, egy rántottából nagyon is sok mindenre lehet következtetni, hát még a házi ribizli- és narancslekvárjából! Zseniális. Tudod, Ő az a srác, akitől az agrár-erdész tudást loptuk Tengerfehérvárig.

Reggeli után mindannyian kapunk egy könyvet, Békét és Szelet! Címmel. Nem hiszed el, a magas hosszú hajú srác – Áron - írta. Nyilván dedikáltatja mindenki. Őskövületnek számítok celebismeretből, tényleg csak azokat tudom azonosítani, akiket a média tol az arcomba, ha nem kapom időben félre a fejem. Ez lehet az oka, hogy itt hallottam először Áronról. Röviden és tömören; a srác megkerülte a földet egy 6(!) méter hosszú rövid hajóval. Olvasgass Róla, érdemes!

Természetesen az új ismeret új beszélgetést indított, és mivel az út kezdete eseménytelen és nyugodt volt, élveztük a sztorizgatást. Gyorsan feltártunk lehetőségeket, ki hogyan segíthet Áronnak, Aki természetesen nem rászoruló, de minden médialehetőség jól jöhet.
Kis Andris színezett, Bandi az orrba vonul, csendes meditáció és jó poénok a levegőben.

Silba szigete a cél, NY-ÉNY, 310 fok az irány.

Az egész héten a jugo volt a jellemző. Tanuljunk tovább: Jugo (Délkeleti szél)
A jugo közepes erejű délkeleti szél, amely a tengerről a szárazföld felé fúj és az egész parton jelentkezik a következő irányokba fújva: KDK, DK vagy DDK. Mivel a tavaszi és őszi szelek közé tartozik, amelyeket eső és nedves levegő követ, a jugo nyáron nem igen jelentkezik. A következők jellemzik: a szél fokozatosan növekedik és megállás nélkül fúj, szép, hosszú hullámokat alkotva, amelyek zaj és hab nélkül terjednek, és csak ha nagyon erős a jugo, akkor verik a partot, majd morajlással húzódnak vissza a nyílt tenger felé.
A jugo nagy kihívást jelent, mivel a hullámok egyenletesek és a szél ereje és iránya állandó, ezért a jugo különösen dinamikus hajózási élményt biztosít, a vitorlák folyamatosan tele vannak széllel, így a hajó nagy gyorsaságot tud elérni.

Ha összerakod a képet, akkor megkapod: szembe szelünk van. Mit lehet ilyenkor tenni?
Kreuz (ejtsd: krajc), azaz cirkálás. A széllel szemben 30-35° a legkisebb szög, így ezt választjuk.

Zadart elhagyva már belefér a negyedszél is.

Az idő egyre borúsabb, kihajtjuk a vászontetőt, már az eső is nekikezd. Kikötünk Silbán. Szemerkélő esőben kimászunk egy kis lábmozgatásra. Ki a sétát választja, ki a kávét. Én a kávé mellett döntök. A reggeli futás eredménye megjön; féltenyérnyi vízhólyag a sarkamon. Járni is alig tudok. Vacsora remek, borozgatunk, jön az álom. Nem horkolok.

day 1 - zelső

2010.05.13. 16:59 | Azirafael | 2 komment

Korán. Hajnalban. Mindenki alszik, sötét van, recseg a galéria lépcső, kurvanyád - gondolom. A normális élettérben nem érzékelt nappali zajok ilyenkor robbanásként hatnak, pedig nem szeretnék senkit sem felébreszteni. Elég, ha csak én nyomorgok.

Összekapok mindent, magamat is. Jön Miki. "Jo kocsiba be, ablakot le, könyököt ki, kettesbe be". Kis kitérő gazdagrétnél, Miki megkapja a pakkot. Rövid búcsú a kedves szülőktől és tovább a mekis benzinkútig. Mosoly nincs, csak párnagyűrött arc. Pár szó esik Bandiról, jóban leszünk, jó a banda, látjuk már. Kiszállunk.

Nem tudom, Te hogy vagy vele, de ha megismersz 5 idegen arcot, és hozzá a neveket, nem könnyű elsőre összerakni. Legalábbis nekem nem.  Ez adottság, vagy bunkóság? Lehet ezen odafigyeléssel javítani, biztos. Hja, hajnalban. Szóval ott volt az alacsony kedvesarcú szőke, egy nyurga rövid hajú (na Ő nem jött velünk), egy köpcös rövid hajú és egy magas hosszú hajú srác. Az alacsony kedvesarcút könnyű volt megjegyezni, Ő írta a programot, meg hogy vigyek síruhát. Ő a Kinga. A bemutatkozáskor próbáltam figyelni, mégiscsak egy hét, nem akarok bunkó lenni. De a koncentrációt a hajnalon kívül egy látványos közrendfenntartó szerv-felvonulás is akadályozta. Piros-kék motorok, autók, dzsippek.

Közben megjön Bandi rövid szöveges üzenete, hogy a Miki ugyan hagyja már életben a tengerbiológust... Majd Megjönnek Ők maguk is. Aranyos család, aranyos kissráccal. Elosztjuk a csomagokat - már megint az ingjeim vannak mindenkinek útban, mert ugye azt nem csomagolom el, csak úgy natúr lógnak fogassal együtt. Hozzánk a köpcös rövid hajú és a magas hosszú hajú srác ül be. Már a kihajtón elalszanak. Mikivel szendvicset tolunk, szól a Major, "...Én az ipari mágnes - Te a vasreszelék..."

Amikor hiányzik a tudás, ott a GPS. A völgyhíd után szerinte már a szántóföldön megyünk, frissítés 100ezer, meg az anyád. De kell a labanc-kút, az a kék, kis zölddel. Le is térünk miatta a pályáról. Határ eseménytelen, a horvát autópályáról csak annyit, hogy több, ~7km hosszú alagúttal fele annyiba kerül kilométere, mint nálunk. Eszköz megőrül az alagutakban, nem létező pályán haladunk.

Rövid pisiléses pihenő, Miki előrántja a szendvicszsákot, ilyet még nem láttál; két vekni között két(!) rántott csirkemell! Na húzzunk Biogradba! "...letekert ablakon lóg a kéz, ragyog a napfény. Együtt megyünk a tenger felé, Te meg Én..."

A két srác is magához tér hátul. Indul az ismerkedés, magas hosszú hajú srác kérdezi, ki mivel foglalkozik. Helyesebben már a kérdésben benne van az egészséges provokáció, hogy tudniillik "érdekes-e a munka, amivel foglalkozol?". Érted. Provokál. Persze mondom, hogy érdektelen multikatona vagyok. Alacsony rövid hajú mondja, hogy erdész. Nemár. Csak így, erdész, a család fekete báránya, mindenki agrármérnök, a nagybátyja szóba sem állt Vele a második diplomáig, ami már agrármérnöki volt. A negyediknél tart, doktorira készül. Ez érdekes lesz.

Tudod, mi az a számosállat? Livestock unit. Így már könnyebb, igaz? Valójában számosállatnak nevezzük az 500 kg élőtömegű állato(ka)t. Pl. 1 db felnőtt szarvasmarha, vagy két borjú, 12 öreg vagy 24 fiatal juh az 1 számosállat egység. És miért van erre szükség? Ha van egy hektárod, közepes hozamú földdel, 80% vetett takarmánnyal, akkor két számosállatot tudsz rajta eltartani. Azért minden tudást nem lehet átadni, de ittuk a srác szavait, kimeríthetetlen tárháza az ismereteknek. Várjávárjávárjá! Induljunk ki abból, hogy üzletben nincs barátság. Ez helytálló, ámbár halmazelmélet szerint nem kizáró az ellentettje. És kicsi ország vagyunk, a kapcsolat fontos az üzlethez, tehát barátságból lehet üzlet. Ezért figyelni kell, nagyon. Nem számítóan, de az érdeklődést és az intuíciót figyelemmel kisérve.

Egészen Biográdig tanultunk.

Ha megérkezel a tengerhez, akkor a legtöbb esetben megcsap Téged a sós pára, és az illat. Ezt mindig várom, és most elmaradt. Persze, hisz még csak tavasz van, a levegő nem elég meleg, párával nem számolhatsz. De tény, hogy a hiánya csalódottá tett. Kellemes, 20°C körüli hőmérséklet, kinyújtóztatott végtagok, nagy marina. Ez Biográd. Tengerfehérvár. Érted?! Kövesd a Marina feliratot! Na, a feliraton kívül nem is láttunk mást a városból, de kit érdekel?

View Larger Map

A magas hosszú hajú srác és Kinga elmentek átvenni a hajót. Kezdett körvonalazódni, hogy a magas, hosszú hajú srác lesz az, aki ért a vitorlázáshoz. Lassú vagyok, igaz? Addig (mint egy másfél óra hosszan) mi többiek nagy vehemenciával kávét szürcsöltünk. Volt, aki bort.

5 óra tájban megvan a hajó. Ukáz: bepakolás. Segítünk egymásnak, minden megvan 6 előtt. Még az ingeim is, külön kisszekrényt kaptak, be lehet akasztani. Jön a vízválasztó; éhesebbek vagyunk-e annál, hogy kipróbáljuk a teknőt? Kipróbáljuk. Át van véve, nagy gond nem lehet. A hosszú hajú magas srác elkezd utasításokat adni és a kormány mögé áll. Gyanús... Kifutunk. Manőver rendben, dokkoló hajókat figyeljük, rövid magyarázat az elsőbbségről, majd kifejtem később.

A ladik átvéve, mondom. Minden meg van rajta. Még a vitorlák is. Na, a tapasztalt ráják elkezdik a vitorlázást, mintegy két kilométerre a kikötőtől. Fock fel! Emberek ugranak - én is - azt sem tudjuk, mit mondtak, de csináljuk. Fock - erről is később - kiszenvedve. A szenvedés szót komolyan gondolom. Emberek fel, s alá, tiszta Onedin. Jön a parancs; grósz fel! Aha! Mi a tököm az a grósz? a "fel"-t értem. Miki dolgozik, kötelek a csörlőn. A nagy árbocon valami van, az lesz a grósz. Történnek az események, azaz semmi. Bum felemelkedik, vitorla nem jön. Magas hosszú hajú elhagyja a kormányt, előremegy, elkezdi kézzel rángatni a vitorlát. Holnap elmondom, hogy ezt hogy lehet. Rángatja, kicsit jön, hajó szélben, vászon lobog, Miki teker a csörlőn, vitorla feszül. Állj! Rángatás, lobogás, feszítés. Érted, háromütemű motor...

Lassan jön ki a vitorla. A grósz. Az árbocból, mágia. Jön, lazul, feszül, szakemberek dolgoznak. Utolsó centik a bummon, elhangzik az utasítás; "a csíkig!". Valóban, van egy ilyen megbízható csík a bummon, a végén, szigszalagból. Miki teker, bumm emelkedik, vitorla nem jön, rángatás, tekerés. "feszítsd!", Miki feszít a csörlővel, reccsenés. Mint a Bibliában. Csak épp a vitorla, a Grósz, szakadt el. Hosszú hajú sír, emberek Lótként sóbálvánnyá merevedeve, könnyed sóhaj tőlem (aki egészen elől, a fock mellől nézte végig). Mi a rák van?!

Világvége. Átélted már? Arcok fehérek, könnyzacskók tele, jön a Holdnyi meteor, elpusztítja a földet. Bruce Willis sehol. Nagy a gáz. Minden vissza - fock roller, gross roller, tekerünk, nem értjük. Stratégia kell, mert nagy a depozit. Nincs stratégia, állok a vitorla előtt, és látom, hogy foltozott a végén. Varrás mentén repedt, ha idézhetem Nádast. Mondom a hosszú hajúnak is, hogy ejnye, foltozott vitorlánk van. Ő is, aki kézzel rángatta ki, megerősíti, hogy ez nem szabályos. Miki nyilatkozik; " vállaljuk a felelősséget minden hibánkért, de jelen esetben nyugodtak vagyunk, hiszen mident megfelelően csináltunk!"

Hosszú hajú a kikötés pillanatáig ölni képes, Kinga beszél, először személyesen, majd telefonon. Feszülünk. Kinga elmegy. Negyed óra múlva visszatér. Minden rendben, reggel másik hajót kapunk, ki lesz takarítva, át kell rámolni, kilenckor kifuthatunk. Csupa jó hír. Elmegyek zuhanyozni. Egy konténerben, szarás 3 helyen, egy vizelde, 5 csap, két zuhanyzó. Minden letesztelve, parádés a szolgáltatás. Maradék szendvicsek elfogyasztva, senki sem éhes. Megiszunk egy bort, vagy kettőt. Aludni kell, életstílus-váltás, nekem a kajüt közepe jut, ahol az asztalt le kellene ereszteni, franciaágy lehetne egy szivaccsal.

Az asztal nem mozdul, ezért az ívelt virsliben alszom el. Kinga előzékenyen helyet akart cserélni, de mivel Miki éberen alszik, én viszont horkolok, más lett az elosztás. A hosszú hajú srác aludt Mikivel, a rövid hajú tömzsi Kingával, Bandiék az orrban gyerekestül, én meg a virsliben. Nehezen aludtam el, nem horkoltam.

preambulum - day 0

2010.05.10. 17:14 | Azirafael | 1 komment

Úgy gondolom, hülyeség előszót írni egy internetes naplóhoz, de mivel nem vagyok blogger, nincs tapasztalatom az internetes önkifejezésben, ezért mégis eleresztem ezeket a gondolatokat. Másrészt ez a kurvajó ebben, hogy totálisan öncélú lehetek, így le is szarhatom a konvenciókat. Érted.

A hajónapló szereplői nem kitaláltak, élő, lélekkel és lélegzettel rendelkező emberek. Mivel csak építették az élményeket, ezért nem takargatok senkit, még ha közöd sincs hozzájuk. Mert minek.

Egy telefonnal kezdődött. A pántlika felé tartottam, hogy a május elsejei cécót átbeszéljem Karolinával és Krisszel.

Miki hív. Hogy menjek egy hétre Horvátországa vitorlázni. Május elsején. 3 nap múlva.

Na ezt részletezem. Először is, a barátom azzal hív, hogy családi probléma adódott. És hogy menjek vitorlázni. Az egyik szemem sír, a másik meg... Érted?! Ezt nem ragozom tovább.

Azután a személyes problémáim; hogy ad1 vitorlázzunk (eleve egy hülyeség), ad2 egy hétig összezárva idegenekkel - na ezt senkinek nem ajánlom, ad3 mivanmivanmivan? Ezúton köszönöm Neked Drága kedvesem, hogy amikor ezt megemlítettem, nem az RPG-t kaptad ki a szekrényből, hanem csak ennyit mondtál: "rád fér". Imádtam a szádat, a gondolatot, Téged.

A Te feleséged is ilyen összhangban van Veled? Na? Ugye?

Kicsit visszacsapongok ehhez a vitorlás-mifenéhez. Voltál már? Balcsi, nyugodt víz, szél zéró, mindenki részeg, mi a rák ebben a jó? Egyszer voltam ilyen munkahelyi őrületen, 5 hajó versengett, mi nyertünk. Végül is jó buli volt. Egy pont. Egyszer voltam Miki-Ákos-Krisz triumvirátussal, jót buliztunk, két pont. De ezek egy-egy nap voltak az életemből, és nem is gondoltam tovább a dolgot.

Pénteken, merítve a lelkesedés kíméletlen hiányából, elkezdtem csomagolni. Kaptam egy levelet, amiben felhívták a figyelmet a síruha kötelező használatára. Májusban az Adrián. Meg az anyád..! Komolytalan. Inkább pakoltam pár fasza inget. A vízhatlan az "ohkééj" és a polár is bemászott a cekkerbe, valamint elugrottam a sporthyperbe deck cipőért. 13ezer, portugál gyártmány, nagy baj nem lehet.

Catering. Édesanyám, a haladók kíméletlen körültekintésével felhívta a figyelmem, hogy a Május Elseje világünnep, nem lesz nyitva sehol semmi. Mikinek szólok, szendvicsgyártás kezdődik. Péntek este. Köszönöm Drága ezt is. (A Miki is drága, de a kedvesem támogatására gondolok itt, ha nem világos).

Miki is példátlan pakkot kapott az édesanyjától, de ezt már az első napi kalandok közt írom meg. Azért az a dupla-rántottcsirkemell-börgör mosolyt csal az arcomra még ma is...